نوجوان سالم

دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد : جوانی و تندرستی. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 324 ، ح 7532

نوجوان سالم

دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد : جوانی و تندرستی. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 324 ، ح 7532

حدیث (14) امام علی علیه السّلام :

شیئانِ لایَعرِفُ فَضلَهُما اِلّا مَن فَقَدَهُما : الشَباب وَ العافِیَه؛

دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد : جوانی و تندرستی.

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 324 ، ح 7532

بایگانی

ازنظر روانشناسان درباره نوجوانان

شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۱۶ ق.ظ

نوجوانان ، خانواده و روانشناسان

تصویر مرتبط

نوجوانی دوره انتقال بین کودکی و بزرگسالی است که با بلوغ آغاز می شود . بطور طبیعی دوره ی نوجوانی، دوره ی است که نوجوان تلاش می کند برای دست یابی به خود مختاری یا استقلال . بطور طبیعی سعی می کنند برای تصمیم گیری ، بیشتر به خودشان و کمتر به والدین متکی باشند . با این حال ، روابط والد – فرزند برای اینکه به نوجوانان کمک شود تا افراد خودمختار و مسئولی شوند ، کماکان در تربیت فرزندان اهمیت دارد . تغییرات گوناگونی که در نوجوانی روی می دهند ، به خودمختاری نوجوانان کمک می کنند . نوجوان هامی توانند پیشرفته تر از کودکان دبستانی استدلال کنند .

در این دوره فشارهای درونی و انتظارات اجتماعی همراه آنها اینکه ؛ نوجوانان باید روش های بچه را گانه کنار بگذارند . آنها باید روابط میان فردی برقرار کنند و مسئولیت بیشتری را بپذیرند  

 

نوجوانان دختر و پسر

در طول نوجوانی ، دخترها توانایی کلامی بهتر از پسرها دارند . رشد زودتر نیمکره چپ قشر مخ و تحریک کلامی بیشتر مادر ، احتمالا در عملکرد کلامی بهتر دخترها دخالت دارد . پسرها در استدلال ریاضی پیچیده ، از دخترها برتر هستند .

دخترهایی که زود بالغ می شوند محبوب نیستند ، گوشه گیرند ، اعتماد به نفس ندارند ، جایگاه رهبری معدودی کسب می کنند و مضطرب هستند ؛ گاهی به مشروبخواری و فعالیت جنسی زودهنگام می پردازند و عملکرد خوبی در مدرسه ندارند که با پیش آمدن  این شرایط بهتر است  با روانشناس نوجوانان مشورت کرد یا به مرکز مشاوره نوجوانان مراجعه کرد .

در مقابل پسرهایی که زود بالغ می شوند معمولا آرام ، مستقل ، متکی به نفس و از لحاظ بدنی جذاب اند و در نزد همسالان محبوب تر هستند در جایگاه رهبری خوبی دارند  .

رشد بلوغ در دختران نوجوان زودتر از نوجوانان پسر صورت می گیرد که با تفاوت جنسی زیاد در تناسب بدن همراه است که در اواسط کودکی وجود نداشته است . اما  در مجموع ، این تفاوت جنسی اندک است  و در عین این تفاوتها بطور کلی نوجوانان دمدمی هستند و خلق نوجوانان کوچکتر در مقایسه با نوجوانان بزرگتر کمتر باثبات  است و اغلب از شادی به غم و دوباره برگشت به شادی ، تغییر می کند که این تغییرات خلقی با تغییرات موقعیتی ارتباط نیرومندی دارد .

مشکلات نوجوانان در خانواده زیر مجموعه ی نوجوانان ، خانواده و روانشناسان

روانشناسان نوجوانان بر این عقیده هستند که این دوره با لحظه های  بلاتکلیفی ، خود ناباوری و ناامیدیدر تمام نوجوانان آغاز می شود .

نکته حائز اهمیت این است که بلوغ در نوجوانان عامل فاصله گیری روانی از والدین است. اوایل نوجوانی از ۱۱تا ۱۴ سالگی که با تغییرات بلوغ سریع است ؛ اواسط نوجوانی از ۱۴ تا ۱۶ سالگی که تغییرات بلوغ تقریبا کامل شده است و اواخر نوجوانی از ۱۶ تا ۱۸ سالگی که ظاهر بزرگسالی کسب می کند و انتظار دارند که نقشهای بزرگسالی را برعهده بگیرند .

در این دوره نوجوانان بدنبال حمایت های والدین نیستند بلکه بدنبال  کسب احساس استقلال هستند و از طرف دیگر کشمکش درونی با خود دارند و بین مستقل شدن و وابستگی به مشکل بر می خورند .

گاهی با اطرافیان خود بحث و مجادله می کنند و از انجام تکالیف درسی خود خودداری می کنند و حتی دست به اعمال نادرست می زنند .

از دیگر مشکلات نوجوانان سوالهایی درباره من کیستم و هویت اوست .

کسب استقلال و آزادی در نوجوانان ( نوجوانان ، خانواده و روانشناسان)

نوجوانان معمولا تمایل دارند  که کسب استقلال و آزادی کنند ولی والدین تصور می کنند که فرزندشان روز به روز از آنها دورتر می شود و دیگر روابط صمیمی سابق در بین آنها برقرار نیست .

نوجوان ها برای اثبات استقلال و توانایی هایشان کارها و رفتارهایی انجام می دهند که مورد رضایت والدیننیست . در این سن آنها بیشتر تمایل دارند که تنها باشند حتی در برخی مواقع به مهمانی و سفر نمی روند که این علاوه براینکه برای والدین نگران کننده است ولی باید سعی شود که در عین حال که از برنامه ی فعالیتی او با خبر می شوید به نظر نوجوان خود احترام بگذارید تا آنها احساس استقلال و آزادی کنند  .

گاهی ترس و اضطراب و فشارهای روانی ، عاطفی و اجتماعی باعث می شود نوجوان روابطش بهم خورد و احساس حقارت کند و عصبی شود .

روانشناسان نوجواناننوجوانان ، خانواده و روانشناسان)

روانشناسان نوجوانان ( نوجوانان ، خانواده و روانشناسان ) عقیده دارند که بلوغ با افزایش اختلاف والد – فرزند ارتباط داردوالدین و نوجوانان هم تعارض دارند و هم به یکدیگر محبت می کنند و معمولا در مورد ارزشهای مهمی چون صداقت و اهمیت تحصیلات توافق دارند . تعارض والد – دختر شدیدتر از تعارض باپسرهاست ، شاید به این علت که والدین محدودیت های بیشتری را برای دخترها ایجاد می کنند . اما اغلب اختلاف نظرها ملایم است .

بر اساس نظر مشاوره نوجوان ؛ تربیت نوجوانان اگر تربیت مقتدرانه باشد ، با نمرات بالاتر نوجوانانی که از لحاظ جایگاه اجتماعی – اقتصادی تفاوت زیادی دارند ، ارتباط دارد . در مقابل روش های تربیتی مستبدانه و آسان گیر با نمرات پایین تر ارتیاط دارند . از تمام روش های تربیتی که به والدین پیشنهاد می شود روش تربیتی بی اعتنایی ، پایین ترین نمرات و بدتر شدن عملکرد تحصیلی به مرور زمان را پیش بینی می کند .

بهترین مشاوران و روانشناسان نوجوان در غرب تهران (نوجوانان ، خانواده و روانشناسان )

روانشناسان نوجوانان  نوجوانان ، خانواده و روانشناسان ؛ مقتدر بودن والدین را عاملی می دانند که  موجب می شود فرزندان مسئولیت رفتار خود را بپذیرند . نوجوانانی که والدین آنها تصمیم گیری مشترک می کنند ، به تدریج با افزایش سن ، استقلال بیشتری کسب کرده و خیلی خوب پیشرفت می کنند . صمیمیت ، بحث بی پرده ، قاطعیت و نظارت کردن بر مکان ها و فعالیت های نوجوانان باعث می شود که احساس کنند به آنها اهمیت می دهند و برایشان ارزش قایل هستند .

در حقیقت بهترین لحظه های نوجوانی مواقعی که با دوستان خود به سر می برند و فعالیت هایی را که خود انتخاب کردند را انجام می دهندروانشناسی فرزند به شما می آموزد که راههای کمک به نوجوانان چیست ؟ همچنین با قرار گرفتن در شرایط نابسامان و نداشتن هزینه می توانید با مرکز مشاوران تلفنی و آنلاینتماس بگیرید . و با بهترین روانشناس نوجوان در تهران مشورت کنید .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۲
maryam eba

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی